E Egészségügy

Tanácsok a helyes napozásra

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 

Tanácsok a helyes napozásra az UV index értékeinek megfelelően
(WHO ajánlások alapján)

Bár még csak április van fontos beszélni a felkészülni a nyárra és ezzel együtt a napsugárzás elleni védekezésre. A helyes magatartás: ésszerűen kerüljük a tűző napot, ismerjük meg bőrtípusunkat és ennek megfelelően napozzunk.

Az UV index 0 - 2,9 gyenge sugárzás, amely az átlagember számára nem jelent veszélyt, kivéve a csecsemőket és a nagyon érzékeny bőrűeket. Napozás: 60 percnél kevesebb, 11-15 óra között tilos a napozás. Ajánlás: viseljünk napszemüveget, használjunk napvédő krémet.

Az UV index 3,0 - 4,9 mérsékelt sugárzás, amely alacsony veszélyességi szintet jelez. Napozás: 30-45 perc, érzékenyebb bőrűek és kisgyermekek ennél is kevesebbet, tilos a napozás 11- 15 óra között. Ajánlás: a szabadban ne hagyjuk fedetlenül a bőrünket, hordjunk UV szűrős szemüveget, használjunk napvédő krémet.

Az UV index 5,0 - 6,9 erős sugárzás a védtelen bőrfelület számára emelkedett kockázatot jelent, az érzékeny bőrűek 20-30 perc alatt leéghetnek. Napozás: 20 perc, a kisgyermekek és érzékeny bőrűek ennél is kevesebbet, 11-15 óra között tilos a napozás. Ajánlások: 11-15 óra között minél kevesebbet tartózkodjunk a napon, legalább 15-os faktorszámú napvédő krém és UV szűrős szemüveg és kalap használata javasolt.

Az UV index 7,0 - 7,9 nagyon erős sugárzás a védtelen bőr számára magas kockázatot jelent. A leégési idő 15 - 20 perc.
Napozás: 11 óra előtt és 15 óra után tartózkodjunk a napon, és maximum 20 percig. Ajánlás: 11?15 óra között árnyékos helyen tartózkodjunk, használjunk legalább 15-ös faktorú fényvédő krémet, napszemüveg és kalap használata szükséges nemcsak a strandon, hanem városnézés, bevásárlás közben is.

Az UV index 8,0 feletti, extrém sugárzás nagyon nagy kockázatot jelent, amennyiben nem védekezünk bőrünk nagyon gyorsan, akár10 perc alatt is leéghet. Extrém sugárzásra kell felkészülni a tengerparton és a magas hegyekben nyaralóknak!
Ajánlások:
11 és 15 óra között a napon tartózkodás kerülendő, kalapot, napszemüveget használjunk és legalább 15-ös faktorszámú napvédő krémet kétóránként
Védelem szükséges a városnézés, bevásárlás közben is.
Ha megtörtént a baj, mi a teendő leégés,napszúrás esetén:
Feküdjön le árnyékba úgy, hogy a feje megemelve legyen és fedje be nedves ruhával. Igyon bőven folyadékot - ásványvizet, gyümölcslevet. Ha ez nincs, tegyen 1 liter vízbe 1 teáskanál sót, és ezt fogyassza.
A leégett bőrt borogatással hűtse.

Amit még fontos tudni?

  • A barnulás a bőr védekező reakciója, mellyel az UV sugárzás további káros hatásaitól véd.
  • Felhős időben is le lehet égni, mert a napsugárzás 80%-a a vékony felhőrétegen is át tud hatolni.
  • Vízben is leéghet bőrünk, mert a vízfelületről való fényvisszaverődés növeli az UV expozíciót.
  • Télen kisebb az UV sugárzás, de különösen a hegyekben a hó visszaveri a napsugárzást és megkettőzi a sugárzás erősségét.
  • A fényvédő krémeket azért kell használnunk, hogy védjük magunkat arra az időre, amit a napon töltünk, és nem azért, hogy minél több időt tölthessünk a napon.
  • Az UV sugárzás összeadódik a nap folyamán, akkor is, ha megszakítjuk a napozást.
  • A leégést a Nap UV sugárzása okozza, amit nem lehet érezni.

 

 

Székhely: 2092 Budakeszi, Knáb János utca 60.
Telefonszám: 06-23-451-532
E-mail: titkarsag@sziabudakeszi.hu
Honlap: http://szia.budakeszi.hu/
Igazgató: Bódi Zsuzsanna
OM-azonosító: 032 445

Határtalanul

Pedagógus képzések