E Egészségügy

A D-vitaminról szülőknek

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 

Kevés szülő tudja, hogy Magyarországon majdnem minden második gyermek D-vitamin-hiányos, 15 százalékuk pedig súlyos D-vitamin-hiányban szenved.

Ugyanakkor a napfényvitamin ősszel és télen vitaminnal dúsított ételekkel, táplálék kiegészítőkkel pótolható lenne.

Azért lenne ez fontos, mert így a gyerekek ellenállóbbakká válnának a fertőzésekkel szemben, erősödne immunrendszerük, csontozatuk, sőt felnőttkorukban is egészségesebbek lennének.

Nyáron, ha elég időt töltünk a szabadban, a szerveztünk feltöltődik D-vitaminnal. Ősszel csökken a napsütéses órák száma és megváltozik a napsugarak beesési szöge, ezért napfényből már nem jutunk hozzá a szükséges vitaminmennyiséghez. A D-vitamint körülbelül 6 hétig képes a szervezetünk eltárolni, ezért a gyerekeknél annak pótlását már kora ősszel, októberben meg kell kezdeni. A gyermekekre jellemző táplálkozási szokások és a Magyarországon elérhető alapanyagok ismeretében elmondható, hogy csupán étkezéssel a hiányzó D-vitamin nem pótolható. Felmérések tanúsága szerint a kisgyermekek táplálkozással a szükséges D-vitamin mindössze 2 százalékához jutnak hozzá.

A kismamáknak a D-vitamint már a várandóság alatt pótolniuk kell, mert ez ? azontúl, hogy a magzat fejlődését is szolgálja ? hatással van a születendő gyermek csecsemőkori D-vitamin-szintjére. A magyar orvosi gyakorlat a gyermekek három éves koráig írja elő a D-vitamin cseppek adását, ám a vitamin pótlását később is érdemes folytatni. Köztudott, hogy a ?napfényvitamin? ebben a korban az egészséges csont- és fogfejlődésen túl, meghatározó szerepet játszik a sejtképzésben, az immunrendszer védekezőképességének fenntartásában, illetve a fertőzés ellenanyagának termelésében is. A magyar gyermekek mégis D-vitamin-hiányban szenvednek.

Dr. Szabó András professzor, a D-vitamin egyik legnevesebb hazai szakértője, a Tűzoltó utcai Gyermekklinika igazgatója elmondta: a D-vitamin-hiánynak nincsenek egyértelmű tünetei, hosszú távon azonban számos betegség kialakulásához vezet. A klinikai vizsgálatok kimutatták, hogy a súlyosabb betegséggel kezelt gyermekek esetében a D-vitamin-hiány jóval gyakoribb az átlagosnál. A D-vitamin pótlása tehát a téli fertőzések elkerülése mellett a gyermekek egészséges fejlődése miatt is rendkívül fontos lenne ? figyelmeztet a szakember.

A D-vitamin-hiány következményei gyermekek esetében
Finnországban kutatók nagy dózisú D-vitamin adása mellett az 1-es típusú cukorbetegség kockázatának 78 százalékos csökkenését figyelték meg. Egy, a Massachusetts General Hospital vezető kutatója által végzett amerikai vizsgálat pedig arra jutott, hogy az újszülöttek D-vitamin-szintje befolyásolja a gyermekkori légzőszervi megbetegedések és a kora gyermekkori asztmás légzés megjelenésének gyakoriságát is. D-vitamin-hiány esetén a fertőzéses légúti megbetegedések lényegesen gyakoribbak.

A D-vitamin-hiány következményei 10-20 év múlva is jelentkezhetnek. Gyermekeink egészségének biztosításához a megfelelő vitaminszint kialakítása 2 hónap alatt érthető el. Gondoskodjon D-vitaminnal gyermeke jelenlegi és jövőben egészségéről! Nézze meg kérdőívünk segítségével, hogy gyermekénél fennáll-e a D-vitamin-hiány veszélye.

Mit kell tennünk azért, hogy a gyermek D-vitamin-szintje megfelelő legyen?
A gyermekek ajánlott napi D-vitamin beviteli mennyisége a gyermekorvosi szakmai kollégium javaslata alapján 1 éves korig 400 NE/nap, 2 és 3 éves korban, októbertől ? áprilisig (téli időszakban) szintén 400 NE/nap:

Korcsoport

Csecsemők

Gyermekek (1-6 év)

Gyermekek (6 év felett)

Serdülők

Ajánlott napi D-vitamin bevitel

400 NE*

400 NE

400 NE

400 NE

*NE: Nemzetközi Egység, 1 ug (mikrogramm) =40 NE
Forrás: Az Egészségügyi Minisztérium szakmai protokolljai (P), irányelvei (IE) és módszertani levelei (ML) az Egészségügyi Közlöny 2011. évi 18. számában (2011. szeptember 16.)

A hiányzó D-vitamint egyfelől az orvos ajánlása szerinti készítményekkel, másfelől vitaminnal dúsított élelmiszerekkel lehet a szervezetbe juttatni ? ilyenek például a Junior gyerekitalok, müzlik, joghurtok, vajak. D-vitamin tartalmú ételek elsősorban a tengeri halak, a tojás, a kaviár, a halolajak, a méz, az élesztő és a gomba. Sokan nem tudják, de a tehéntejben a D-vitamin mennyisége elenyésző, ezért ez alkalmatlan a vitamin pótlására.

Az orvosok ajánlása szerint a kisgyermekek megfelelő D-vitamin képzéséhez arra volna szükség, hogy a gyermekek tavasztól őszig legalább heti 30 percet levegőzzenek ruha nélkül, pelenkában, közvetlen napfényben. Azok, akik tavasszal és nyáron nem töltenek legalább fél órát a napon, továbbra is a D-vitamin pótlására szorulnak! forrás: dvitaminod.hu

 

Székhely: 2092 Budakeszi, Knáb János utca 60.
Telefonszám: 06-23-451-532
E-mail: titkarsag@sziabudakeszi.hu
Honlap: http://szia.budakeszi.hu/
Igazgató: Bódi Zsuzsanna
OM-azonosító: 032 445

Határtalanul

Pedagógus képzések